Tänavune aasta on PRIA-le erakordne: Maaelu Arengukava 2014–2020 programmiperiood lõpeb ja ÜPP programmiperiood 2023–2027 on saavutamas täistuure. Sellega seoses on PRIA töökoormus ajutiselt suurenenud, kuna ühele ajale on kuhjunud palju toetus- ja maksetaotlusi ning on tõenäoline, et kõiki taotlusi ei jõuta tähtajaks menetleda.
Vastavalt haldusmenetluse seadusele peab PRIA sellisel juhul teavitama menetlustähtaja ületamisest ning pakkuma uue tõenäolise aja.
Ajakavavälised toetused
PRIA planeerib oma ressursse kinnitatud ajakava alusel järgmiseks perioodiks aasta lõpus. Erakordsetest ilmastikuoludest, taudiohust ja riigikaitse prioriteedist tulenevalt töötas Regionaal- ja Põllumajandusministeerium esimesel poolaastal välja kuus ajakavavälist toetusmeedet, mille ettevalmistamine toimus lühikese aja jooksul. See aga tähendab, et 2025. aastaks planeeritud tööd on toidutootmissektorile erakorraliste leevendusmeetmete pakkumise tõttu nihkunud.
Kuna tegemist oli ka erakorraliste meetmetega (näiteks ohtliku loomataudi ennetamiseks, varustuskindluse toetamiseks, ilmastikukahjude leevendamiseks), siis on need põllumajandussektorile hädavajalikud ning ministeeriumi ja PRIA jaoks prioriteetsed. Nende toetuste menetluse ja maksmisega tegeleb PRIA esmajoones, sealhulgas eriti seakasvatajate toetamiseks.
Rahakasutamise eesmärgid tuleb saavutada
MAK 2014–2020 programmiperioodi toetusraha väljamakseid saab teha kuni 31. detsembrini 2025. Pärast seda kuupäeva MAK-i perioodi rahasid enam kasutada ei saa. PRIA on aasta jooksul taotlejaid teavitanud ja toetanud, et ka oma maksetaotlused viimasele aastale planeerinud klientidele saaks toetusraha välja makstud. Seetõttu on PRIA teinud valiku ületada toetuste määramise tähtaegu, et just maksetaotlused saaks tähtajaks menetletud ja toetusraha jõuaks klientideni.
Veelgi enam, ka ÜPP 2023–2027 programmiperioodi rahakasutuse suhtes on Eesti võtnud eesmärgi kasutada 2025. aasta jooksul ära kindel summa. On väga oluline, et Eesti põllumajanduse arenguks ettenähtud eelarve – nii eelmise kui ka jooksva perioodi oma – saaks maksimaalses ulatuses kasutatud ja toidujulgeoleku tagamiseks rakendatud. Kasutamata toetusraha läheb Euroopa Komisjonile tagasi ja järelikult läheb see raha meie põlluharijate jaoks kaotsi. PRIA on seni suutnud välja maksta 99,8% programmiperioodi toetusrahadest ja vähemalt see, kui mitte parem tulemus, on jätkuvalt vaja saavutada.
Menetlustähtaegade pikenemisest
PRIA tugineb menetlustähtaegade pikenemisest ja nende ületamisest teavitamisel haldusmenetluse seaduse § 41 sõnastusele: „Kui haldusakti või toimingut ei ole võimalik anda või sooritada ettenähtud tähtaja jooksul, peab haldusorgan viivituseta tegema teatavaks haldusakti andmise või toimingu sooritamise tõenäolise aja ning näitama ettenähtud tähtajast mittekinnipidamise põhjuse.“
Kõik kliendid, kelle toetus- ja maksetaotlusi ei ole võimalik seaduses ettenähtud tähtaja jooksul menetleda, saavad alati personaalse teavituskirja. Kirjades tuuakse välja reaalne tähtaeg, mis ajaks menetlus lõpetatakse, ja ka põhjendus, millest tähtaja pikenemine on tingitud.
Oluline on märkida, et tähtaegade pikenemine ei puuduta kõiki toetusi ega taotlejaid. Pindala- ja loomapõhiste toetuste taotluste menetlus kulgeb praegu ootuspäraselt ja otsuste tegemine on planeeritud tavapärastel aegadel. PRIA tööpere on mõistva suhtumise ja koostöö eest väga tänulik!
Olukorra leevendamisega tegeletakse aktiivselt
PRIA töötajad suhtlevad aktiivselt kõigi partnerite ja klientidega, et taotlused läbi vaadata ja toetused võimalikult kiiresti taotlejateni jõuaks. Olukorras, kus paljude toetuste menetlemine ja maksmine on koondunud samale perioodile, on teavituskirjade saatmine ka ennetavalt ootuste juhtimiseks vajalik.
Tänu PRIA töökorralduse muudatustele on võimalik töötajate aega paremini suunata töölõikudele, kus olukord on kriitilisem. Lisaks oleme PRIA sisemise ressursi arvelt värvanud valdkonda uusi töötajaid, kes on peagi efektiivselt menetlustes abiks.
LEADER-i toetuste valdkonnas oleme koostöös kohalike tegevusrühmadega töökorralduse parandamiseks lahendusi otsinud. Selleks, et järgmistel aastatel ei tekiks sarnast olukorda ja menetlemine sujuks ladusamalt, oleme tegevusrühmadega kokku leppinud, et tulevaste taotlusvoorude ajad oleksid rohkem hajutatud. Samuti on plaanis lisakoolitusi toetustaotluste kvaliteedi parandamiseks, et järelepärimiste hulk kahaneks ja menetlusaeg lüheneks.