Pindalatoetuste taotlemisperiood läheneb. Tänavu saab esmakordselt taotlusi esitada vaid e-PRIA-s ja paljud taotlejad tahavad tõenäoliselt kasutada taotluse vormistamisel nõustamist.
Kuna selles on võrreldes eelmiste aastatega märkimisväärseid muudatusi, selgitan, kuidas see tänavu korraldatud on ja millega taotleja peab arvestama, kui soovib pindalatoetuse taotlemise käigus nõustamist. Varem rahastas maaeluministeerium e-PRIA juhendamist eraldi teenusena, mida koordineeris Maaelu Edendamise Sihtasutus (MES).
Taotleja jaoks tasuta nõustamist tegid konsulendid üle Eesti, olenemata sellest, kas nad olid igapäevaselt MES-i nõuandeteenistusega seotud või mitte, ning samuti juhendajad, kellel konsulendi kutse puudus, kuid kes olid seotud mõne nõuandeteenuseid osutava ettevõttega.
Sel aastal loetakse e-PRIA nõustamine tavapäraseks nõuandetegevuseks, mille tingimused on hoopis teistsugused. Maaeluministeeriumi ja MES-i vaheline nõuandeteenuste leping ei luba kasutada konsulendi kutsetunnistuseta nõustajaid ja paljudele iseseisvalt tegutsevatele konsulentidele pole pakutavad tingimused atraktiivsed. Seega oleme olukorras, kus taotleja jaoks tasuta või väikese omaosalusega saab pindalatoetuste taotlemist nõustada oluliselt väiksem arv inimesi kui mullu.
Praktikas tähendab see, et kuigi maaeluministeerium loodab maiks jõustada muudatuse, millega igal taotlejal tekib õigus saada e-taotluse esitamiseks tasuta nõustamist kuni kahe tunni ulatuses, ei saa kõik soovijad võimalust kasutada.
Esiteks ei jõua MES-i konsulendid selle aja jooksul nii suurt arvu taotlejaid nõustada (eriti juhul, kui enamik taotlejaid jätab oma taotluse vormistamise viimastele päevadele nagu eelnevatel aastatel) ning teiseks saab teatud osa konsulentidest taotlejaid küll aidata, kuid nende teenuse eest peavad kliendid maksma täies ulatuses ise. Nõustajate arv ei ole eelmise aastaga võrreldes vähenenud, küll aga on osade konsulentide teenused maaelu arengukava vahenditest toetatavad ja teiste konsulentide omad mitte.
Neli soovitust edukaks taotlemiseks
Selleks, et kõigil soovijatel saaksid taotlused õigel ajal ja korrektselt esitatud, soovitan järgida alltoodud soovitusi.
- Proovige taotlemisprotsessiga e-PRIA-s ise hakkama saada. Enamik taotlejaid esitab oma taotluse iseseisvalt, nõustamist vajas eelmisel aastal vaid 1/5 taotlejatest.
Midagi väga keerulist taotlemises ei ole, e-PRIA keskkond on aasta-aastalt arenenud ja praeguseks tunneb iga elementaarsete arvutioskustega inimene end seal suhteliselt koduselt. Taotluse vormistamise käigus leiab „masin“ paljud vead ise üles ja need saab kerge vaevaga ära parandada.
Vajadusel on otse arvuti tagant võimalik abi saamiseks helistada PRIA infotelefonile 737 7679. - Osalege pindala- ja loomatoetuste infopäevadel, mis toimuvad aprillikuu jooksul kõigis maakondades. Neid korraldab Tartu Põllumeeste Liit, lektorid on kogenud konsulendid ja paljud asjad saavad kindlasti selgemaks. Täpsema info leiab kodulehelt www.pikk.ee.
- Täitke oma taotlus PRIA maakondliku büroo kliendiarvutis, nii on vajadusel võimalik nõu küsida PRIA klienditeenindajatelt. Kliendiarvuti kasutamise aega saab broneerida internetis www.pria.ee/reg või PRIA maakondliku teenindusbüroo telefonil.
- Ärge jätke taotlemist viimasele nädalale. Pöörduge aegsasti konsulendi poole, et broneerida endale aeg nõustamiseks. Konsulendid on sel perioodil tööga väga hõivatud ja aja eelnev kokku leppimine seetõttu väga oluline.
- Konsulentide info leiab aadressilt www.pikk.ee.