Tänavu 2. mail alustab Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Amet (PRIA) pindala otsetoetuste ja üleminekutoetuste ning maaelu arengukava hektari- ja loomapõhiste toetuste taotluste vastuvõttu. Taotlusi võetakse vastu ainult elektroonilise kliendiportaali e-PRIA vahendusel.
Kokku on tänavuste toetuste eelarve 196,6 miljonit eurot ning toetuste liike on ligi paarkümmend. Taotlusi saab e-PRIAs esitada 2.–21. maini ning pärast seda hilinenult veel 15. juunini, aga sel juhul vähendatakse toetust 1% võrra iga hilinetud tööpäeva kohta.
Milliseid toetusi saab tänavu taotleda?
- Otsetoetused: ühtne pindalatoetus (ÜPT) ning kliimat ja keskkonda säästvate põllumajandustavade ehk rohestamise toetus (ROH); noore põllumajandustootja toetus (NPT); puu- ja köögivilja kasvatamise otsetoetus (PKV); jätkata saab väikepõllumajandustootjate toetuse (VPT) kavas osalemisega.
- Üleminekutoetused taotlejale kuuluvate toetusõiguste alusel: põllumajanduskultuuri üleminekutoetus (PTO) ja heinaseemne üleminekutoetus (SEL).
- Erakorralist toetust talivilja kasvatajatele (ERT) saab taotleda vähemalt 1 ha põllumaa kohta, kuhu ei olnud ÜPT toetust saanud teraviljakasvatajal võimalik 2017. aasta augustist oktoobrini üleujutuste ja tugevate vihmade tõttu talivilja külvata või kus külvatud talivili hävines.
- MAK 2014–2020 toetused: keskkonnasõbraliku majandamise toetus (KSM); keskkonnasõbraliku aianduse köögivilja-, ravimtaime- ja maitsetaimekasvatuse ning maasikakasvatuse toetus (KSK); keskkonnasõbraliku aianduse puuvilja- ja marjakasvatuse toetus (KSA); piirkondlik mullakaitse toetus (MULD); kohalikku sorti taimede kasvatamise toetus (SORT); ohustatud tõugu looma pidamise toetus (OTL); poolloodusliku koosluse hooldamise toetus (PLK); mahepõllumajandusele ülemineku ja mahepõllumajandusega jätkamise toetus (MAH); loomade heaolu toetus (LHT); Natura 2000 põllumajandusmaa toetus.
MAK-i keskkonnatoetuste hulgas on uus piirkondlik veekaitse toetus (VESI). Seda saab taotleda KSM kohustuse võtnu, kes hoiab nitraaditundlikul alal põllumajandusmaad viieaastase perioodi jooksul rohumaana või kellel on viie aasta jooksul 60% KSM-i toetusõiguslikust maast talvise taimkatte all.
Taotlusi saab esitada ainult e-PRIA kaudu
2018. aastast saab pindalatoetuseid taotleda ainult elektroonilise kliendiportaali e-PRIA vahendusel. E-keskkonnas enda isiku tuvastamiseks on vaja kehtivate sertifikaatide ja PIN-koodidega ID-kaarti või mobiil-ID-d. Et nende puudumine ei saaks taotlemisel takistuseks, soovitame aegsasti kontrollida enda ID-kaardi sertifikaatide ja PIN-koodide kehtivust, näiteks proovida siseneda uude e-PRIA-sse ja veenduda, et see õnnestub.
Seni on tulnud PRIA erinevate e-teenuste kasutamiseks siseneda kas niinimetatud vanasse või uude e-PRIA-sse. Nüüd teeb PRIA muudatuse selle segadusttekitava olukorra lahendamiseks. Alates 24. aprillist saab mõlemasse e-PRIA-sse siseneda ühise „värava“ kaudu aadressil https://epria.pria.ee/epria2/login/#/login. Sinna jõuab ka läbi PRIA veebilehe ja eesti.ee portaali. Pindalatoetuste taotlemise teenused on endiselt vanas e-PRIA-s.
Muudatuse käigus suurendame ka turvalisust ja seetõttu ei saa enam e-PRIA-sse sisenemiseks kasutada panga paroolikaarte.
Väga oluline on teada, et vanas e-PRIA-s antud esindusõigused kaotavad 24. aprillist kehtivuse ja klient peab andma uue e-PRIA teenuses „Esindusõigused ja volitused“ uuesti volitused vana e-PRIA teenuste kasutamiseks.
Volitusi ei pea uuesti andma inimesele, kellele on uues e-PRIA-s juba varem täielikud volitused antud või kelle esindusõigus tuleneb äriregistrist.
Kuni 24. aprillini kehtivad vanas ja uues e-PRIA-s eraldi õigused. Klient saab aga juba praegu uue e-PRIA teenuses „Esindusõigused ja volitused“ anda ettevalmistavalt volitusi ka vana e-PRIA teenuste kasutamiseks. Need uued volitused hakkavad kehtima alates 24. aprillist.
Toetuste taotlejat abistavad erinevad juhendid
E-PRIA erinevate teenuste kasutamiseks, sh põldude ja niitude joonistamiseks, vormide täitmiseks jne, on koostatud detailsed juhendid http://www.pria.ee/et/ePRIA/Juhendid. Nende hulgas on ka videojuhendid, mis ekraanipiltide ja selgituste abil e-PRIA erinevaid teenuseid tutvustavad. Samm-sammult e-PRIA-s toiminguid tehes on abiinfo nupuvajutuse kaugusel – „Vajad abi? Vajuta siia“.
Juba eelmisel aastal kasutas üle 92% pindalatoetoetuste taotlejaist e-PRIA-t. Meie maakondlikes teenindusbüroodes on e-PRIA kliendiarvutid ning meie töötajad aitavad e-PRIA kasutamisel. Teenindame kliente E–N kl 9.00–16.00, samuti reedel, 18. mail. Kliendiarvuti kasutamise aja teenindusbüroos soovitame ette broneerida, kontaktid leiate PRIA veebilehelt www.pria.ee/et/pria/teenindusbrood.
Hea teada!
Lugege juhendeid ja küsige nõu
Kõikidel taotlejatel palume tutvuda soovitud toetuste saamise täpsemate tingimustega ja hinnata, kas nende nõuete täitmine on teile jõukohane. 2018. aastal on toetuste nõuetes ka muudatusi.
Täpsemat infot pakuvad meetmete määrused, tutvustused ning juhendid „Abiks taotlejale“, mis avaldatakse PRIA kodulehel www.pria.ee. PRIA maakondlikest teenindusbüroodest saab trükiseid toetuste põhitõdede ning 2018. aastal kehtivatele nõuetele vastavuse kohta.
Nõu saab küsida otsetoetuste infotelefonil 737 7679.