Viimastel kuudel on seakasvatajate seas süvenenud mure, kuidas mõjutab tarbijate ostuotsuseid Eesti seakasvatust rängalt räsinud sigade Aafrika katk (SAK). Kas Eesti sealiha on veel usaldusväärne? Kindlasti on. Just praegu on oluline meelde tuletada, miks on kohalik sealiha jätkuvalt turvaline, kontrollitud ja väärt valik eestlaste toidulaual.
Tarbijad kõhklevad, küsivad rohkem, uurivad liha päritolu kohta ja mõtlevad alternatiividele. Inimeste hirm aga ei vasta sageli tegelikule ohule. See pole Eestile ainuomane ega sealiha puhul erandlik – sarnaseid olukordi on esinenud paljudes riikides erinevate toiduainetega. Tarbijate ostuotsused on sageli mõjutatud emotsioonidest, meediakajastusest ja usaldusest, mitte ainult faktilisest teabest (van der Vossen-Wijmenga jt, 2022). Meie ülesanne on mõista, miks see nii juhtub, ja aidata taastada usaldust toidu vastu, mis on tegelikult ohutu.
Kuidas toimib Eesti lihaahela järelevalve?
Eesti sealiha ohutus tugineb mitmetasandilisele kontrollisüsteemile, mis järgib Euroopa Liidu ranget toiduohutuse seadusandlust. Kehtivad kontrollimissüsteemid ei ole pelgalt formaalsused, vaid toimivad mehhanismid, mis tagavad, et tarbijani jõudev liha vastab kõrgeimatele ohutusstandarditele. Veterinaarkontroll algab farmis, kus jälgitakse loomade tervist, heaolu ja ravimite kasutamist. Lihatööstuses kontrollib veterinaararst üksikasjalikult kõiki sinna saabunud sigu ja hiljem rümpasid.
Eestis on sealiha toiduohutuse tagamisel keskne roll Põllumajandus- ja Toiduametil (PTA) ning Riigi Laboriuuringute ja Riskihindamise Keskusel (LABRIS). PTA teeb järelevalvet kogu toidutarneahela ulatuses alates tootmisest kuni tarbijani jõudmiseni, kontrollides toiduohutuse nõuete täitmist, korraldades ohtliku toidu tagasikutsumisi ning juhtides zoonooside ja loomahaiguste tõrjet, sealhulgas SAK-i leviku ennetamist. LABRIS aga toetab PTA-d laboratoorsete analüüside ja teaduspõhiste riskihinnangutega, tuvastades haigustekitajaid, analüüsides toidu ja sööda bioloogilist ning keemilist ohutust ning tegutsedes kriisiolukordades, näiteks loomataudipuhangute korral.
Miks tarbijad ei usalda seda, mis on kontrollitud?
Tarbijad hindavad toidu ohutust sageli kaudsete vihjete, eriti visuaalse kujunduse (värv, pakend, etiketid) kaudu (Vermeir ja Roose, 2020), kuid loomulikult ka teiste tajuprotsesside abil, hinnates toidu välimust, lõhna ja maitset (Gupta jt, 2025). Valikuid mõjutavad sageli ka emotsioonid ja isiklik kogemus (Bogueva, 2024). Kui meedias ilmub informatsioon võimaliku probleemse toiduohutuse juhtumi kohta, aktiveerub tarbijatel psühholoogiline kaitsemehhanism, mida nimetatakse heuristiliseks otsustamiseks. Inimesed teevad kiireid otsuseid minimaalse teabe põhjal, sest aju püüab vältida potentsiaalset ohtu. Isegi kui see oht on ebamäärane või statistiliselt tühine.
Tarbijate reaktsioon toidukriisidele on sageli ebaproportsionaalne võrreldes tegeliku riskiga. Uuringud näitavad, et tarbijate usaldus toiduohutuse vastu väheneb kriisi esimestel päevadel järsult ning taastub aeglaselt isegi siis, kui eksperdid kinnitavad, et ohtu pole (Liao jt, 2020). Tarbijad hindavad toiduohutuse riske erinevalt ekspertidest: viimased lähtuvad teaduslikest andmetest ja tõenäosusarvutustest, samas kui tarbijate hinnangud põhinevad emotsioonidel, sotsiaalsetel signaalidel ja isiklikul kogemusel (van der Vossen-Wijmenga jt, 2022; Bogueva, 2024).
Tarbijad usaldavad toiduahela ohutust siis, kui nad tunnevad, et kontrollisüsteem on läbipaistev, tõhus ja reageerib kiirelt. Kui aga tarbijad tajuvad informatsiooni puudumist või ebamäärasust, siis usaldus langeb ning nad võtavad kasutusele riski vähendamise strateegiaid, milleks on sageli toote ostmisest loobumine (Lobb jt, 2007). See selgitab, miks isegi põhjendamatu hirm toote ees toob kaasa langevad müüginumbrid.
Mis on juhtunud meil ja mujal?
Euroopa Liidu liikmesriigid on toiduohutuse kriisidega korduvalt rinda pistnud ja saanud neist väärtuslikke õppetunde. Näiteks tekitas 2011. aastal Saksamaal puhkenud kolibakteri puhang ulatusliku tarbijapaanika. Väga järsult langes kurkide tarbimine, kuigi hiljem tuvastati nakkusallika põhjusena hoopis idandid (Buchholz jt, 2011). Tarbijate käitumine näitas, et hirm levib kiiremini kui teaduslik informatsioon. Sarnaseid mustreid on kirjeldatud ka Ühendkuningriigis seoses hullulehmatõve kriisiga (Powell ja Leiss, 1997) ja Belgias seoses dioksiini saastusega, mis mõjutas eriti sea- ja linnuliha tarbimist (Bernard jt, 1999).
USA-s tehtud uuring kinnitas, et SAK mõjutaks tarbijate sealiha nõudlust märkimisväärselt, eriti puhangu alguses (Kashyap jt, 2024). USA tarbijad reageerisid tugevalt ka 2009. aasta sigade gripi meediakajastustele. Usaldus sealihatoodete vastu taastati siis, kui ametlikud allikad rõhutasid, et H1N1 viirus ei levi sealihatoodete kaudu ega kujuta tarbijatele toiduohutuse seisukohalt ohtu (Attavanich jt, 2011).
Eriti õpetlik oli 2013. aasta hobuseliha skandaal, mis puudutas ka Eestit. Kuigi tegemist polnud toiduohutuse, vaid vale märgistuse probleemiga, vähenes tarbijate usaldus lihatoodete vastu drastiliselt (Premanandh, 2013). Näiteks külmutatud hamburgerite müük Ühendkuningriigis kukkus 43% ja valmistoitude oma 13% (FAIRR, 2013). Eestis eemaldati Läti tootja tooted kiiresti müügilt, kuid skandaal mõjutas kogu lihatööstust (ERR, 2013). See näitab, et isegi juhul, kui terviserisk puudub, võib tarbijate usalduse kaotus olla laastav.
Milline on Eesti sealiha tegelik olukord?
Ehkki sigade Aafrika katk on tõsine loomataud, mis on mõjutanud Eesti seakasvatust alates 2015. aastast, on oluline rõhutada, et see ei kujuta ohtu inimese tervisele. Viirus ei levi sigadelt inimesele ega põhjusta inimeste haigestumist. PTA juhendmaterjal kinnitab selgelt, et ka sigade Aafrika katku piirangutsoonidest – ehk taudikoldest või selle ümbrusest – pärinev sealiha on inimestele ohutu (PTA, 2025). Samasugust seisukohta toetavad ka rahvusvahelised teadusartiklid – SAK ei ole viirus, mis võib loomadelt üle kanduda inimestele, ja see ei ole kunagi põhjustanud inimeste haigestumisi (Galindo ja Alonso, 2017; Ceruti jt, 2025).
Eesti sealiha on läbinud range veterinaarkontrolli ja vastab kõikidele Euroopa Liidu toiduohutuse normidele. Ei ole ühtegi tõendit, mis kinnitaks, et Eesti sealiha oleks tarbijatele ohtlik. Euroopa Kiirhoiatussüsteemi (RASFF) andmebaasist, mis registreerib kõik toiduga seotud ohuteated Euroopa Liidu territooriumil, ei kajastu 2024. aasta jooksul ühtegi Eesti sealihaga seotud ohujuhtumit (RASFF, 2025).
Fakt on see, et liha on üks rangemalt kontrollitud toiduaineid. See, et Euroopa Liidu liikmesriikide, sealhulgas Eesti, kontrollikord toimib tõhusalt, kinnitab Euroopa Toiduohutusameti (EFSA) regulaarne monitooring (EFSA, 2024).
Ka PTA 2023. aasta aruanne loomadelt inimestele levivate haiguste (zoonooside) kohta kinnitab, et Eesti sealiha on põhjalikult analüüsitud. Jätkuvalt peetakse oluliseks antibiootikumiresistentsuse seiret ja bioohutuse meetmeid (PTA, 2024).
Lisaks kontrollib PTA regulaarselt jääke ja saasteaineid. 2024. aasta analüüsid näitasid, et dioksiinide sisaldus sealihaproovides oli alla kehtestatud piirnormi, mis kinnitab liha puhtust ja ohutust. Küll tuvastati kontrolli käigus väikestes käsitsi valmistatud sealihapartiides, mis müüakse turgudel, laatadel ja eraldiseisvates müügikohtades, kõrvalekaldeid toodete kvaliteedis (PTA, 2025).
Need juhtumid näitavad, et kontrollisüsteem toimib – tootjad saavad kiire tagasiside ja parandavad oma protsesse. Kõik tootjad, nii väikesed kui ka suured, järgivad rangelt ohutusnõudeid ja nende tooted on ohutud.
Eesti toiduseadusandlus kohustab toidukäitlejaid rakendama enesekontrolli süsteemi, mis tähendab, et vastutus pole üksnes riikliku järelevalve õlul, vaid iga ettevõte peab ise tagama, et toode vastab nõuetele. Mitmekordne kontroll – nii tootja sisekontroll kui ka riiklik järelevalve – annab tugeva garantii tarbijatele.
Seega pole meil kellelgi põhjust karta Eesti sealiha tarbimist. Vastupidi, kodumaist liha tuleks pidada usaldusväärseks valikuks just tänu tugevale ja toimivale järelevalvele ning lühikesele läbipaistvale tarneahelale.
Kuidas taastada usaldust?
Usalduse taastamine algab läbipaistvast ja faktipõhisest kommunikatsioonist. Tänapäeva sotsiaalmeedia ajastul levivad väärinfo ja emotsionaalsed sõnumid sageli kiiremini kui teaduspõhised selgitused – seetõttu on eriti oluline, et ametlikud allikad räägiksid selgelt, järjepidevalt ja arusaadavalt. Seakasvatajad ja lihatööstused saavad tarbijate usaldust tugevdada, kasutades visuaalseid vahendeid – näiteks videoid, mis näitavad läbipaistvalt nende töökorraldust ja hügieenistandardeid.
Lisaks on oluline, et meedia käsitleks toiduohutuse teemat vastutustundlikult. Sensatsioonilised pealkirjad tekitavad põhjendamatut paanikat, mis kahjustab tootjaid ja eksitab tarbijaid.
Viimaseks tuleb tunnistada, et tarbijate hirm on reaalne, isegi kui see ei tugine faktilistele andmetele. Selle asemel, et süüdistada tarbijaid irratsionaalsuses, tuleb neile pakkuda vahendeid informeeritud otsuste tegemiseks. See tähendab selgete juhiste andmist, kuidas toiduohutust hinnata, millised on ohutu toote tunnused ja kuidas toimub kontroll.
Eesti kontekstis tähendab see, et PTA, seakasvatajad, lihatöötlejad, teadusasutused ja jaemüüjad peavad koordineerima oma kommunikatsiooni ja esitama ühtselt teaduspõhist informatsiooni. Võib öelda, et sellega on üsna hästi hakkama saadud.
Kokkuvõtteks ei ole Eesti sealiha ju lihtsalt toit – see on osa meie kultuurist, majandusest ja toidujulgeolekust. Tarbijana on meil võimalus teha teadlikke valikuid, mis toetavad kohalikke tootjaid ja tagavad, et kvaliteetne sealiha jääb meie toidulauale ka tulevikus. Selle aasta seakasvatuse konverentsil rõhutas Konjunktuuriinstituudi direktor Peeter Raudsepp, et Eesti seakasvataja suurim turg on kodumaine ja tarbija valik otsustab selle tuleviku. Seega, Eesti sealiha on turvaline, maitsev ja väärt valik – tarbijana usaldame ja toetame seda ning räägime sellest ka teistele.