Eestimaa Talupidajate Keskliit alustas sel aastal uue projektiga, millega antakse hoogu agroturismile. Agroturism võimaldab luua põllumajandusettevõtetel lisaturgu oma toodetele ja pakkuda meeldejäävaid kogemusi turistidele, kes nende talusid külastavad.
Põllumajandusettevõtetel, eriti väikestel ja keskmistel, on võimalik agroturismiga tugevdada oma konkurentsivõimet ja jätkusuutlikkust turismitoodete ja ka traditsiooniliste põllumajandustoodete lisamüügiga.
Hea võimalus riskide hajutamiseks
Põllumajandustootjate jaoks on üheks suuremaks riskiks hindade kõikumine. Agroturism on hea võimalus riske hajutada erinevate ettevõtlustegevuste vahel. Samuti aitab agroturism kasvatada põllumajanduse populaarsust. Agroturismil on oluline roll ka koolilaste ja noorte sideme loomiseks maaeluga.
Praeguseks tegutseb Eestis nii mõnigi agroturismiettevõte. Leidub nii alternatiivpõllumajandusettevõtteid kui ka traditsioonilisi põllumajandustootjaid, kes on avatud külalistele aastaringselt. Nende positiivsete näidete kaudu soovime julgustada ka teisi põllumajandusettevõtteid mitmekesistama oma tegevusi turismiteenustega.
Riik näeb agroturismil potentsiaali
Maaelu arengukava 2014–2020 püstitab ühe eesmärgina põllumajandusettevõtja tegevuse mitmekesistamise mittepõllumajandusliku tegevuse suunas. Seega on agroturismi arendamine põllumajandustootmisele turismiteenuse lisamisega äärmiselt oluline ning aitab kaasa ka põllumajandusettevõtete riskijuhtimise arendamisele.
Üheks kinnituseks, et inimestel on huvi põllumajandusettevõtete vastu, on maaeluministeeriumi eestvedamisel korraldatav üle-eestiline avatud talude päev, mis 2018. aastal toimub juba neljandat korda. Maamajanduse infokeskuse andmetel osales 2017. aastal ligikaudu 120 000 külastajat.
Agroturismi projekt
Lisainformatsiooni tegevuste kohta leiate aadressilt www.taluliit.ee. Kui olete huvitatud agroturismi projektiga liitumisest, jagage meiega palun oma kontakte taluliidu kodulehel asuva kontaktivormi kaudu.
Aasta lõpuks näeme tulemusi
Agroturismi arendamiseks mõeldud tegevused toimuvad kolme-etapiliselt. Aasta lõpuks on loodetavasti esimesed tulemused käes.
Esimene etapp – taustauuring
- Juhtgrupi moodustamine.
- Juhtgruppi kuuluvad talunikud/ettevõtted, kes on alustanud või soovivad tegeleda agroturismiga. Lisaks kuulub juhtgruppi ekspert või eksperdid turismindussektorist, kes teavad turunõudlust ja -vajadust.
- Sõnastame koos juhtgrupiga agroturismi mõiste ja selle tegevusala.
- Agroturismiga kaasnevate kasutegurite määratlemine ehk millist lisaväärtust liitunud taluettevõte saab.
- Defineerime, millised talud/ettevõtted kvalifitseeruvad agroturismi alla.
- Projektile pikemate ja lühemate eesmärkide määratlemine.
Esimese etapi lõpuks on olemas sisend statuudi loomiseks.
Teine etapp – statuudi loomine
- Sõnastame erinevad klassifikatsioonid:
– kirjeldame, millistele tingimustele peavad vastama agroturismi teenust pakkuvad talud/ettevõtted: kas ja kui suures mahus tegeletakse tootmisega ja tooraine väärindamisega;
– milliseid lisateenuseid pakutakse: ekskursioonid, töötoad, seminariruumid, majutus, toitlustus jne. - Agroturismi liikmeskonna loomine ja märgi väljatöötamine.
Teise etapi lõpuks on olemas sisend kodulehe loomiseks ja materjalid infopäeva korraldamiseks. Teise etapi lõpuks on selgunud ka esmased märgiga liitujad.
Kolmas etapp
- Juhendi loomine nii juba olemasolevatele kui ka uutele liikmetele.
- Brändi materjalide tootmine, mis aitab tutvustada agroturismi nii potentsiaalsetele ettevõtetele kui ka avalikkusele.
- Kodulehe loomine, kust leiab infot liikmete kohta ja teavet, millised talud/ettevõtted saavad antud märgi all agroturismiteenust osutada. Eesmärk on koondada kõik põllumajandustegevuste kaudu turismiteenust pakkuvad põllumajandusettevõtted ühele veebilehele, kus külastajatel oleks lihtsam nendeni jõuda.
- Infopäev potentsiaalsetele uutele liikmetele, tutvustame agroturismi katusmärgiga liitumise kasu.
Kolmanda etapi lõpuks on koduleht valmis. On toimunud agroturismi infopäev liikmete kaasamiseks.