Berliinis KaDeWe kaubamajas veebruaris toimunud Eesti toidu nädalatel sai 20 Eesti ettevõtet võimaluse tutvustada ja müüa oma toodangut.
Suurimat huvi tundsid külastajad ebaküdoonia maiustuse vastu, samuti pidid tootjad juurde saatma käsitööšokolaadi ja maitsemett.
Maaeluministeeriumi ekspordi ja turuarenduse büroo nõunik Mariann Roos selgitas, et KaDeWe väljapanek oli üks osa programmi „Eesti toit 2015–2020“ raames toimuvatest tegevustest. Läbirääkimised Berliini kuulsaima kaubamajaga algasid kaks aastat tagasi, kui projekti idee algataja, Eesti suursaatkond Berliinis, selle välja käis.
„KaDeWe puhul nägime lisaks müügile ka suurt Eesti ja Eesti toidu kuvandi tutvustamise võimalust. Paljud ettevõtjad on öelnud, et n-ö tavakettidesse on neil hinnakonkurentsi tõttu keeruline pääseda. Seetõttu on Saksamaa turg huvipakkuv just mahetootjatele, erilisele nišitootjale või HoReCa sektoris turgu püüdvale tootjale,“ kirjeldas Mariann Roos.
Puitkaanega mesi võlus ära
KaDeWe soovis Eesti tootjailt saada ilusa pakendiga huvitavaid tooteid. „Kohtumisel nende ostumeeskonnaga paar aastat tagasi kinkisime neile kaunilt disainitud puitkaanega Eesti mee, mille peale toonane prantslasest ostukorruse juht hõiskas, et just selline toode KaDeWe-sse väga sobikski! Kaubamaja on tuntud oma laia kaubavaliku poolest ja nende eesmärk on lisaks olemasolevale leida uusi huvitavaid tooteid. Nii näiteks valiti Eesti väljapanekusse külmkuivatatud marjaküpsised, mille kohta nii nende tootja ise kui ka KaDeWe esindajad sõnasid, et pakend vajab veel arendamist, ent toode oli midagi nii huvitavat, et see võeti siiski Eesti nädalate valikusse. Lisaks anti meile teada, mis tooted KaDeWe-le huvi ei paku, nt jäätisest ja kalatoodetest ei oldud huvitatud,“ selgitas Mariann Roos.
Saksamaale saadeti tutvumiseks 35 ettevõtte tooted, sõelale jäi 20, sest kõik ei vastanud KaDeWe soovidele tooteomaduste, pakendi, disaini jms osas. Siiski läks meil hästi. „Kui alguses oli juttu, et Eesti toitu tutvustavale väljapanekule valitakse 30 toodet, siis tegelikult esindas meid umbes 90 toodet 20 ettevõttelt,“ rõõmustas Roos.
Nostalgiline kingitus sõbrannale
Esimese esitlusnädala lõpuks sai Roos tõdeda, et häid sõnu jagus nii Eestile kui ka meie toidule. Tema sõnul on külastajate seas nii neid, kes teavad Eestit, ent ei ole siin veel käinud, kui ka neid, kes Eestit on külastanud. „Tuli näiteks üks vanaproua, kes 15 aastat tagasi sõbrannaga Eesti reisil käinud, ajalehekuulutuse peale Eesti toitu uudistama ning sõbrannale aastatetaguse reisi meenutuseks üllatuskingitust ostma. On ka neid, kes arvavad Eesti pealinnaks Riia olema või ei ole riigist kunagi varem midagi kuulnud,“ nentis Mariann Roos.
Lisaks ebaküdoonia maiustusele, käsitööšokolaadile ja maitsemeele olid populaarsed ka liköör Vana Tallinn, vinnutatud ulukiliha, käsitööõlu. Mariann Roos lisas, et murakamoos müüdi samuti kiirelt läbi. „Mitmed tooted on meie külalistele elamuse pakkunud, nt põdrasamblik šokolaadis, rabarberi vahuvein või humalaga siider.“
Kommentaarid
KaDeWe on iga gurmaani unistuste sihtpunkt
Kadri Mets, Nordic Honey asutaja ja tegevjuht
Esialgse valiku toodetest tegi maaeluministeerium vastavalt KaDeWe-lt saadud kriteeriumidele, kuid lõpliku otsuse väljapanekusse pääsevate toodete kohta tegi KaDeWe neile saadetud näidiste põhjal. Eeldan, et Nordic Honey jäi neile silma nii kvaliteetse mahetoote kui ka eristuva brändingu poolest.
Esitasime kõik oma tooted ning enamiku neist valis KaDeWe ka välja. Väljapanekus olid kõik meie naturaalsed ja ka maitsestatud mahemee sordid ning meedegusteerimise kinkekomplektid.
Meie mett on eelkõige ostetud kingituseks. Üllatavalt palju head tagasisidet on saanud tšilliga maitsestatud mahemesi, mis näiteks Eesti turul nii populaarne ei ole.
Kogu Eesti väljapaneku suhtes on sakslased olnud väga avatud ja uudistanud suure huviga erinevaid väljapanekus olevaid tooteid. Nordic Honey on Saksamaale eksportinud alates 2017. aasta sügisest ning meie tooted on jõudnud Fine Food poodidesse Frankfurdi ja Müncheni lennujaamades ning kahte gurmeetoidu poodi Hamburgis. Loodame väga, et saame ka KaDeWe ja veel mõne Saksa edasimüüja peatselt sellesse nimekirja lisada. On ju KaDeWe kaubamaja iga gurmaani unistuste sihtpunkt. Toidusektoris tegelev inimene leiab sealt kahtlemata väga palju inspiratsiooni.
Võimalus, millest tasus kinni haarata
Tarmo Prangel , Rõngu Mahla ekspordijuht
Rõngu Mahla toodetest pääses KaDeWe-sse neli mahemoosi ja neli mahlakontsentraati. Pakkusime ka mahemahlu, kuid need ei osutunud valituks.
Väljapanekus osalemine oli tore võimalus, sellisest tasub kinni haarata. See muidugi ei tähenda, et nüüd kohe kõik uksed avanevad, sest see võtab palju aega. Lootust siiski on, näiteks käisime hiljuti mahetoodete messil, kus saime oma toodetele väga head tagasisidet.
Eesti toit piiri taga
11.–23. veebruarini toimusid Berliinis KaDeWe kaubamajas Eesti toidu nädalad. Sündmus oli osa programmi „Eesti toit 2015–2020“ tegevustest.
Maaeluministeerium korraldab tegevusi aastas keskmiselt neljas sihtriigis, et edendada Eesti toidu kuvandit ja toidusektori erinevate osapoolte koostööd ning aidata kaasa nende ekspordivõimaluste loomisele. Nii on Saksamaa kõrval 2019. aastal sihtriigid ka Prantsusmaa, Rootsi ja Hiina, võimalusel aidatakse kaasa ka Soome- ja Lätisuunalisele tegevusele.
KaDeWe on Berliini suurim ja kuulsaim kaubamaja. Rohkem kui sajandivanuses kaubamajas on 60 000 m2 müügipinda, külastajaid on päevas umbes 40 000. KaDeWe teeb oma toidumaailmas kaks-kolm erinevat riiki tutvustavat projekti aastas. Tänavu jaanuaris oli väljas Soome.