Tänavu kasutusse tulnud biolisandiga diisel ei kannata pikalt hoiustamist, mistõttu on oluline sügisel talvekorterisse jäetud masinate kütusesüsteem ja kütusepaak sellest hoolikalt puhtaks teha.
Põllumajandustehnika hooldajad räägivad, et esialgu, kui traktorid ja kombainid pidevalt töös, probleeme ei teki, küll aga on biolisandiga kütusel seistes komme n-ö kasvama minna ja siis on kütusefiltrite ummistumine kindel. Hea, kui asi vaid sellega piirdub.
Filtrite ummistumise oht
Kõige esmane ülesanne on arvepidamine oma kütusevarude soetamise üle, sest biolisandiga kütuse säilitusaeg on maksimaalselt kolm kuud – seistes hakkab bioloogiline ollus kütuses n-ö oma elu elama, kütus pole enam ühtlaselt voolav ja sellise kütuse kasutamisel ongi kütusefiltrite ummistused kiired tekkima.
Viljandimaal tera- ja juurvilja kasvatav Märt Laansalu ütles, et on biokütuse kasutamise pärast mures. Viimati tuli kõigest 250 töötunni järel välja vahetada kombaini kütuse separaatorfilter.
„Ma ei ütleks, et meil häda käes on, aga biokütuse kasutamise kohustus, mis põllumeestele nüüd sel aastal peale pandi, tekitab meile omajagu lisatööd, millega keset koristushooaega tuleb tegeleda,” nentis Laansalu. „Ja muidugi lisakulu. On ebanormaalne, et teraviljakombain ei saa ühte hooaegagi töötada, et kütusefiltrid täielikult umbe ei läheks.”
Ummistust iseloomustas ta kui musta kleepuvat ollust, mida lahtivõetud filter paksult täis oli. Nii on Märt Laansalu üsna skeptiline ka biokütuste kasutamisel saadava väidetava keskkonnasäästu suhtes.
„Me arvame küll, et kõik on justkui tore ja roheline, aga selle kõige tegelikku hinda me ju ei tea,” arutles ta. „Vahepeal juba tundus, et asjad hakkasid sujuma ja olukord muutus heaks, aga nüüd laotakse põllumeeste õlule jälle hulgaliselt uusi kohustusi. Nüüd ei teagi, kuidas tehnika talveks seisma jätta, sest võib arvata, et kevadeks on kõik torud umbes ja masin ei lähe enam käima.”
Tasub lugeda kasutusjuhendit
Konekesko Eesti AS-i tehnilise toe hooldusinsener Georg Errapart ütles, et biolisandiga kütust tohib kasutada ainult nendes masinates, kus see on valmistaja poolt lubatud ja kasutusjuhendis ka sellekohane jutt kirjas. Kui kasutusjuhendis märge puudub, on kindlam enne biokütuse paakivalamist konsulteerida tootja esindajaga.
Georg Errapart märkis, et biolisanditega kütuse kasutamine küll mõjutab mootori tööd, kuid mitte teab mis olulisel määral. Nimelt kaasneb sellega veidi kõrgem kütuse erikulu (g/kWh) ja võib arvata, et ka õli saastub kütusega kiiremini, ning selle tõttu on ka masina hooldusvälp lühem. Kui biolisandi osakaal kütuses läheb liialt suureks, siis ei vasta heitgaasid enam kehtestatud normidele ja mootori jõud on piiratud.
„Arvatust varem ummistunud kütusefilter on märk sellest, et filtrisse jõudnud kütus ei ole mingil moel kvaliteetne. Kas oli juba ostes selline, kütusemahuti oli saastunud, kütusemahutis oli säilivusaja ületanud bio- või tavakütus, masina kütusepaaki on sattunud prügi,” loetles Errapart võimalikke kütusefiltri ummistuste põhjustajaid. „Biolisandiga kütuse kasutamine lihtsalt võimendab neid probleeme, mis olid juba enne olemas,” lisas ta.
Errapart soovitas, et kasutajad, kes juba varem järgisid kõiki kütuse käitlemise norme, peavad nüüd paar mahutit juurde soetama ja neid senisest tihedamini tühjendama ning puhastama. „Muidugi peab kütuse logistika veelgi täpsemaks minema, 90 päeva pikkune kasutusaeg ju tiksub kogu aeg lühemaks,“ kinnitas Errapart.
Samaaegselt biolisandiga kütuse turule tulekuga tulid kasutusele ka uutele saastenormidele vastavad mootorid. Nende kütusesüsteem on senistest täpsem ja timmitud suuremale rõhule. Mis tähendab omakorda kõrgemaid nõudeid kütuse puhtusele ja filtritele. Paratamatult viib see tõrgetele mootorite töös ja toob välja puudused kütuse käitluses, selle hoiustamises jne.
Biokütus kaua ei säili
Georg Errapart toob klientide puhul välja kahte tüüpi käitumise. Esiteks on masinaomanikud, kellel pole kütusefiltritega mingit probleemi, ja kui see siiski tekib, leitakse saastumise allikas kiiresti ja kõrvaldatakse see.
Teiseks on kliendid, kelle jaoks filtrid kujutavad endast pidevat probleemi, filtreid kulub palju, neid vahetatakse sageli ja loodetakse, et mingeid tõsisemaid kahjustusi ei teki ja asi piirdubki ainult filtrite vahetamisega.
Ennekõike tuleb kütuse hoidmiseks kasutada ainult selleks ettenähtud mahuteid. Mahutit ei tohi kasutada mingil muul otstarbel. Kui kütusega seguneb kas või väga väike kogus kemikaale (puhastusvahendid, muu kütus vms), võib see kahjustada mootori sissepritsesüsteemi. Need nõuanded kehtivad muidugi kõikide kütuseliikide, mitte ainult biokütuste puhul.
Kütusesüsteemi korrasoleku üks tagatis on ka kvaliteetse õli kasutamine. Mootori õlitaset tuleb kontrollida iga päev enne mootori käivitamist ja õlitaseme tõusust tuleb teavitada töökoda. Nimelt võib biokütuste lahustuvus õlis olla suurem kui tavakütuste puhul. Biokütus ei tohi lahustuda õlis rohkem kui 5%, aga seda saab kontrollida ainult vastava kvalifikatsiooniga töökojas.
„Kui pärast biokütuse kasutamist valatakse paaki tavakütust, tuleb paagid ning kütusetorustik puhta tavakütusega ära puhastada, kütusefiltrid aga kindlasti välja vahetada,” jagas Georg Errapart soovitusi.
Oktoobrist saadaval üleminekukütus
Suvine diislikütus sobib kasutamiseks seni, kuni väljas valitsevad veel mõned plusskraadid. Hiljuti teatas CircleK Eesti, et alustab novembris biokomponendita arktilise diislikütuse müüki hulgiostjatele ja vedu kõikidesse kütusetanklatesse. Sellise kütuse külmataluvus on kuni –32 ºC.
Alates oktoobri algusest on aga saadaval n-ö üleminekukütus, mille külmataluvus on kuni –19 ºC, ent milles biolisand veel sisaldub. Biokomponendi lisamise kohustust diislikütusesse ei ole alates 1. novembrist kuni talveperioodi lõpuni.
Vastavalt Eestis kehtestatud korrale on tanklates alates 1. oktoobrist suvise, talvise ja üleminekuperioodi diislikütuse müügiluba ning alates 1. detsembrist müüakse tanklates vaid talvist diislikütust. Suvel talvist kütust müüa ei tohi. Talvise diislikütuse hind on üldjuhul suvisest mõni sent liitri kohta kallim.
Hea teada
- Biokütused on biolagunevad, vähese või olematu väävlisisaldusega, lõhnatud ja heade määrimisomadustega. Süsinikmonooksiidi ja kübemete heitmed on väikesed.
- Biokütust võib kasutada üksnes juhul, kui see vastab standardile EN 14214.
- Biokütust võib kasutada üksnes segatuna diislikütusega, osakaaluga kuni 7%. Kui biokütust on üle 7%, ei ole vastavus heitkoguste standardile enam tagatud.
- Biokütust võib kasutada kuni 90 päeva alates selle tootmiskuupäevast. Viimase saab teada kütusetarnijalt.
- Biokütus ei sobi kasutamiseks, kui välistemperatuur on madalam kui 5 °C, sest kütusefilter võib ummistuda. Talveperioodil tuleb kasutada harilikku kütust.
- Kütusepaagid ja mahutid tuleb enne ja pärast biokütuste kasutamist tühjendada ja puhastada.
- Värvitud pind, millele satuvad biokütuse pritsmed, tuleb kohe puhastada.
- Aastaaegade vaheldudes ja traktori pikaajalise seismise korral tasub kasutada harilikku kütust (kahe täispaagi ulatuses).
- Pideva hooajalise töö korral on soovitatav kasutada harilikku kütust ja biokütust vaheldumisi, et liitmikud ja voolikud paremini säiliksid.
Allikas: Claas