Mäos sai valmis põllumeeste ühistu Kevili 50 000 tonni tera- ja kaunvilja mahutav viljaterminal.
Käsil on ka teine etapp, mille valmides suureneb ladustamisvõimsus tuleval aastal Mäos 75 000 tonnini. Koos kinnistute ostu, tehnoloogia, ehituse ja masinatega on investeeringu suurus 14 miljonit eurot. Koguinvesteering kolme terminali ulatub aga 23 miljoni euroni. Viljaterminali ehitas Mapri Ehitus.
Kevili juht Hannes Prits ütles, et Mäo terminal on suurim teravilja käitluskoht piirkonnas. „Koristuse ajal on Eestis logistika üle koormatud ja korraga tahetakse vedada tuhandeid tonne, mõistlik on vedada lähemale. Teraviljakoristuse hooajal on pudelikael kodused viljakuivatid, aga mitte koristamiskiirus, sest kombainid on ju võimsad. Kui tahta kvaliteetse vilja eest rohkem raha, tuleb see kiirelt koristada ja ladustada. Kesk-Eestis on palju suuri põllumajandusettevõtteid ja me oleme avatud kõikidele, töötame nii meie ühistu liikmete kui ka teistega,“ rääkis Prits.
Mäo terminali valmimisega suurenes Kevili ladustamisvõimekus sisemaa terminalides 200 000 tonnini. Laod on ka Sillamäe ja Muuga sadamas ja kokku suudetakse ladustada kuni 300 000 tonni tera- ja kaunvilja ning rapsi.
Juunis 2025 valmib Mäo terminali viimane osa, mis hõlmab teraviljapuiste lao, seemnekeskuse, laopinnad sisenditele ja taimekaitsevahenditele.
Ühistulisel tegevusel on potentsiaali
Regionaal- ja põllumajandusminister Piret Hartman: „Näen ühistulisel tegevusel Eesti põllumajanduses väga suurt potentsiaali. Kevili on siin heaks eeskujuks. Sellised investeeringud, mis annavad kasu suurele hulgale tootjatele ühiselt ja aitavad esmatootjate positsiooni tarneahelas parandada, väärivad tunnustust ja tähistamist. Tänan Kevilit julge otsuse eest. Ladustamisvõimekus aitab meil vähendada riskide kontrollimatust põllumajanduses ning tõsta konkurentsivõimet.“
Swedbanki korporatiivpanganduse osakonna juhataja Mihkel Utt on seda meelt, et Kevili on hea näide pikaajalisest ja järjekindlast koostööst paljude põllumeeste vahel. „Meil on olnud au olla sellel teekonnal kaasas üle kümne aasta. Mäo terminal on järjekorras kolmas terminal, mille finantseerimisega oleme andnud oma panuse toetamaks orgaaniliselt kasvavat ja järjest tugevnevat ühistulist tegevust Eesti teravilja kasvatamisel. Uus terminal laseb Kevilil kasvada ja oma tegevust laiendada ning Swedbank on valmis nii ühistut kui ka põllumehi sel teekonnal toetama,“ rääkis ta.
Hannes Prits on rahul terminalidel kerkida lasknud koostööpartneritega. „Swedbank on meie püüdlusi püsivalt finantseerinud, kuna nad saavad põllumajandusest aru. Taker Trailers varustas meid punkritega, head partnerid on Dotnuva Baltic, Asula, Tatoli ja terminalid rajanud Mapri Ehitus.“
Aprillis, kui Mäo terminal sai nurgakivi, ütles Hannes Prits huumoriga, et tänavuse vilja-aasta saagikust oskab ennustada vaid teraviljakasvatuse üle põhiotsustaja, vanajumal. Nüüd, sügisel räägib Kevili juht, et tänavune vilja-aasta sai keskmine ja koristushooaeg venis pikale. „Põllumajandus on kestvussport, mis on mõeldud ainult tugevamatele, kes tahavad ja suudavad sellega tegeleda.“