Veerand sajandit tagasi, kui Pääsukesemärk loodi, ei osanud keegi aimata, kui oluliseks see Eesti toidutootjatele ja tarbijatele saab. Nüüd on sinivalge pääsukesega märgis saanud kodumaise toidu kvaliteedi sümboliks, mida tunneb 95% Eesti tarbijatest.
Pääsukesemärk on usaldusmärk, mis aitab poes kiirelt leida eestimaisest põhitoorainest valmistatud tooteid ja tagab nende kvaliteedi. Kuid kuidas on Pääsukesemärk mõjutanud meie toidulauda ja tootjate käekäiku?
Pääsuke juhatab Eesti toiduni
Pääsukesemärk ei ole lihtsalt ilus silt pakendil – see on kvaliteeditunnustus, mille saamiseks peab tootja tõendama, et tema toode on valmistatud täielikult kodumaisest põhitoorainest ja toodetud Eestis.
„Kui tarbija näeb poes Pääsukesemärgiga toodet, siis ta teab, et see on ehtne Eesti toode.
See on usalduse märk nii tootjale kui ka tarbijale,“ selgitas Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja toiduvaldkonna ekspordi- ja kvaliteedijuht Janne Viisma, kes on märgiga seotud juba aastaid.
Kui 25 aastat tagasi alustati, oli Pääsukesemärk veel tundmatu ja vähesed tootjad taotlesid seda. Tänapäeval kannab märki ligi 300 toodet – alates piimatoodetest ja lihast kuni kalasaaduste ja jookideni.
See on andnud hoogu ka väiksematele tootjatele, kes on saanud turul paremini nähtavaks.
„Teadlikud tarbijad eelistavad kodumaist ja kui see on veel eraldi ära märgitud, siis on neil lihtsam otsustada,“ märkis Viisma.
Lihtne ja läbipaistev taotlemine
Kuigi kvaliteedimärgis eeldab toote põhjalikku kontrolli, ei ole selle taotlemine tootjatele ülemäära keeruline.
„On vaja vaid tõestada, et põhitooraine on eestimaine,“ ütles Janne Viisma. Koostöös Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskuse ekspertidega analüüsitakse ka toote lõhna, välimust, maitset ja vastavust ettenähtud standarditele.
See tagab, et Pääsukesemärgiga tooted ei ole lihtsalt kodumaised, vaid ka kõrge kvaliteediga.
Märgiga liitunud ettevõtted on erineva suurusega – leidub nii suur- kui ka väiketootjaid.
Märgis aitab neid kõiki esile tõsta ja kinnitab tarbijale, et toode on kodumaine ning usaldusväärne.
Tulevikus on plaanis laiendada märgist veelgi enamatesse tootekategooriatesse, et veel rohkem Eesti toidutootjaid saaks oma kvaliteeti ja kodumaisust rõhutada.
Samas on viimastel aastatel kohaliku toidu eelistamine vähenenud.
Meie eesmärk on suunata tarbijad taas kodumaise toidu juurde. Sel aastal pöörame erilist tähelepanu lastele ja noortele, et juba varakult tekitada harjumus eelistada eestimaist,“ sõnas Viisma.
Ostes Pääsukesemärgiga tooteid, ei saa tarbija mitte ainult kindlust, et ta sööb-joob eestimaist, vaid ta toetab ka kohalikku põllumajandust ja toidutootjaid.
„See ei ole lihtsalt märk, see on Eesti toidu tulevik,“ ütles Viisma, lisades, et iga tarbija saab oma valikutega sellele kaasa aidata.
Pääsukesemärk on nii tunnustus kui ka motivatsioon
Pääsukesemärk ei ole lihtsalt trend, vaid märgistus, mis sümboliseerib pikaajalist pühendumist kodumaisele ja kvaliteetsele toidule.
Nii kinnitas Kristel Peri, Rõngu Pagar OÜ üks omanikest. „Meie esimene toode, mis märgise sai, oli kamabatoon – see juhtus juba 2016. aastal. Praeguseks kannab Pääsukesemärki 15–20% meie enam kui 300 tootest.“
Ettevõte kasutab valdavalt eestimaist toorainet. Kohupiim, hapukoor, vahukoor, munad, majonees, juurviljad, moosid – kõik tuleb kohalikelt tootjatelt. „Ka pakkekarbid tulevad Eestist – see on meie teadlik valik, mõeldes sellele, kuidas toetada Eesti majandust ja toidutootjaid,“ sõnas Peri.
Aina rohkem Pääsukesemärke
Rõngu Pagar jätkab aktiivselt märgise taotlemist uutele toodetele.
„Näiteks meie juustusnäki puhul, kus kasutame Valio riivjuustu, teame juba pakendit kujundades, et soovime sellele Pääsukesemärki. Samuti proovime märgist taotleda oma salatitele, sest sealgi on kõik koostisosad kodumaised.“

Foto: Liilit Kirss
Kristel Peri sõnul ei ole taotlemise protsess keeruline. „Tuleb lihtsalt esitada vajalikud andmed tooraine päritolu kohta ja vajadusel teha laborianalüüsid. Jah, mõnikord võib viimane olla väljakutse, aga üldiselt on protsess selge ja hästi juhitud,“ arvas Peri.
Ta lisas, et vaatab tarbijana Pääsukesemärgi olemasolu ka ise.
„Minu valikutes on vähemalt 90% Eesti päritolu tooted. See märk annab kindluse, et tegu on ehtsa, usaldusväärse Eesti tootega.
Ettevõtte jaoks on see nii tunnustus kui ka motivatsioon – tunne, et teeme õiget asja,“ märkis Peri. „Me usume, et Pääsukesemärk on aidanud meid konkurentidest eristada.
See on kvaliteedimärk, mille taga seisab kogu meie meeskond – südame ja hoolega tehtud Eesti toit.“
Lapsed joonistavad Eesti toitu
Pääsukesemärgi 25. aasta juubeli puhul korraldas Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda Pääsukesemärgi joonistusvõistluse, et lapsed ja noored saaksid oma mõtteid kodumaisest toidust kunstiliselt väljendada.
Joonistusvõistlus kestis 10. aprillini ja üle Eesti laekus rohkem kui 350 joonistust 31 koolist. Nüüd on avatud rahvahääletus, mis kestab 30. aprillini Facebooki lehel „Tunnustatud Eesti toit“. Mine vaata ja vali oma lemmikjoonistus!
Kas teadsid?
Juba 25 aastat Pääsukesemärki kandnud tooted:
- AS Värska Originaal, mineraalvesi
- AS Kihnu Kala, Tallinna kilud
- OÜ Saidafarm, rosinakohupiim
- Scanola Baltic AS, Olivia rapsiõli
Tänapäeval kannab pääsukesemärki ligi 300 toodet.