PRIA on lisaks toetuste jagamisele ka informatsiooni amet. Meie eesmärk on tunda oma kliente ja nende vajadusi ning pakkuda neile kogu maaeluministeeriumi valitsemisalas olevaid teadmisi ning nende põhjal arendatud teenuseid ühise e-värava kaudu.
PRIA on võtnud sihiks olla Eesti põllumehele ja maaettevõtjale esimene värav ning partner nutikuse maale toomisel ja põllumeheni viimisel. Seda uute teadmusteenuste kaudu, mis põhinevad andmestikel, mida põllumehed, karjakasvatajad ning tootjad on nii PRIA-le kui ka teistele riigiasutustele edastanud, või hoopis kogunud ja talletanud oma igapäevases tegevuses.
Põllumeesteni jõuab uus e-nõu teenus
Soovime, et PRIA kliendid hakkaksid oma andmetest kasu saama tänapäevasel viisil ning neil oleks võimalus infost saadud teadmuse pinnal teha tarku ja õigeaegseid otsuseid.
Tulevikus saab klient tarkade, sündmuspõhiste ja proaktiivsete e-teenuste (e-nõu teenus) kaudu võrrelda oma andmeid valdkonna keskmiste näitajatega, saada teaduslikke soovitusi iga looma või põllu kohta, kavandada ja planeerida või kalkuleerida (toetus)otsuste mõju oma tegevusele.
Kogutud info põhjal on võimalik anda teaduspõhiseid soovitusi nii uute töövõtete kasutamiseks kui ka investeeringute tegemiseks, samuti pakkuda välja lahendusi kulude finantseerimiseks.
Selleks, et teadmusteenuste suund soovitud määral rakenduks ja klientidele kasu tooks, on vaja kogu maaeluministeeriumi haldusala koostööd. Praegu ei ole veel võimalik rakendamisaega välja tuua, aga võimalused, mis PRIA-l juba praegu olemas, võetakse kasutusele peale programmperioodi vaheaastaid, kui PRIA alustab uue programmperioodi toetuste jagamisega.
Uue aja e-nõuande süsteem ja teadmusteenused võiksid inspireerida noori alustama maaettevõtlusega. Nutikaid abivahendeid ja tehisintellekti võimalusi, näiteks satelliitidelt saadud infot, kasutatakse üha rohkem klientide abistamiseks, soovitusteks ja meeldetuletusteks. Mitte vigade ja rikkumiste otsimiseks.
Infost on saanud meie ajastu kuld
Toetustena jagatava raha rikastamine tarkusega ehk teadmusega toob suuremat kasu nii toetusesaajale kui ka ühiskonnale. Mõnikord on tark nõu kulutused tegemata jätta parem, kui iga hinna eest investeeringu tegemine. Teinekord päästab õigel ajal ja õigeks asjaks saadud 15 000 toetuseurot mõne miljoniäri tuleviku.
Uute teadmusteenuste eesmärk on digipöörde abil muuta meie põllumajandussektor nutikamaks ja konkurentsivõimelisemaks. Seda saab teha vaid koostöös sektoriga, tema esindusorganisatsioonidega ja erasektori digiteenuste arendajatega. Koostöö käigus selgub ka muudatuste elluviimise aeg.
PRIA ülesanne on luua avalike vahendite toel tehniline keskkond ning andmestikud (nn andmesahver) nii era- kui ka avaliku sektori teenuste tarbeks ja ühtne e-värav tänapäevase teenusdisainiga avalike e-teenuste jaoks. Kogu valitsemisala info peab olema korraldatud nii, et see oleks ühtviisi kättesaadav nii erasektorile uute digiteenuste arendamiseks kui ka uuenduslike avalike teenuste arendamiseks. Eelistame infovahetust masinate vahel, et kliendid saaksid säästetud aega kasutada teadmuse praktikasse juurutamiseks ja inimestevaheliseks suhtlemiseks.
PRIA e-nõu ja teadmusteenused saavad ka nõustajate jaoks digiabivahendiks, mille abil konsulendid oskavad klientidega seotud andmestike alusel välja pakkuda sobivad rätsepalahendused.