Öselwise on läbinisti saaremaine ja -meelne ettevõte, mis on keeruliste aegade kiuste toonud viimase viie aastaga turule muljetavaldava tootesortimendi. Saare tarkuse ja kangusega veavad pereettevõtet Katrin ja Taavi Sepp.
Öselwise sai alguse heast juhusest ning armastusest toidu ja käsitöö vastu – palju aega veedeti köögis, prooviti järele nii veinitegu kui ka mitmesugused moosikooslused. Aastal 2014 panid Katrin ja Taavi pisikesse kööktuppa käima 30-liitrise õunaäädikapunsu. Pärast pudelisse villimist jäi see aga mitmeks aastaks oma aega ootama – kuni Taavi luges, et õunasiidriäädikas aitab refluksi vastu. Kui kahe nädala pärast oli kinnitus olemas, et äädikas selle häda vastu tõesti aitab, asusid Taavi ja Katrin asja kallale. Aastal 2017 asutati ettevõte Öselwise OÜ. Nagu nimigi ütleb, on tegu tõelise saare tarkusega.
Ettevõtte esimesel tegutsemisaastal osteti tonn õunamahla ja hakati Wöseli brändi välja töötama. Aastal 2018 valmiski esimene partii õunasiidriäädikat.
Öselwise’i puhul kehtib ütlus, et julge hundi rind on rasvane: julgus oma toodet pakkuda ja esitleda tõi tulemuse üsna kiiresti. „Võtsin pudeli kätte, läksin Järve Selveri kontorisse ja palusin kokkusaamist ostujuhiga. Pärast mõningast kirja teel suhtlemist saime kokku ja paari kuuga õunasiidriäädika gurmeeletti sisse,“ julgustab Taavi. Kui üks võit on juba olemas, on teiste toodetega, näiteks Shrubi tootesarjaga (segud alkoholiga ja alkoholita jookide valmistamiseks), olnud teekond juba palju lihtsam.
Kogu elu ja töö
Öselwise on näinud palju vaeva, et tooted kenad välja näeks. „Ükski etikett pole tulnud lihtsalt. Ja loomulikult on see kulukas – kui tahad saada midagi head, maksab see raha ja järeleandmisi ei saa teha,“ möönab Katrin.
Näiteks võttis Shrubi siltide kujunduse väljatöötamine aega vähemalt pool aastat – kord ei jäänud etikettide kujundamisel appi palutud AD Angels tulemusega rahule, kord tundus jälle Katrinile ja Taavile, et kujundus pole päris see. Visuaalid on aga tõesti pilkupüüdvad – esinduspoe riiulil ilutsevad reklaamiauhinnad: Kuldmuna Söuli džinni eest, Hõbemuna Shrubi seeria eest.
Praeguseks on Öselwise kogu Katrini ja Taavi elu. Kui äriga pihta hakati, töötas Taavi meremehena. Katrin oli ametis avalikus sektoris arendusprojektide juhina ja kuigi ta oli teinud tutvust toitumisnõustamisega, polnud toidutehnoloogia tausta kummalgi.
Tööd tuleb ka nüüd palju teha. Näiteks enne jõulupühi tuleb vahel alustada hommikul kell neli ja lõpetada pärast südaööd. „Pead asjad ära tegema, mida oled kliendile lubanud. See on tohutult väsitav. Samas kui näed tulemust, on jälle hea tunne,“ näeb Taavi ka teist poolt. Nii on pere ja töö tihedalt põimunud – tööasju arutatakse ka õhtuti ja pere väljasõidud on tihti seotud laatadega. „Teistmoodi pole praegu veel võimalik – eks me teame, mille jaoks me töötame, kuhu me tahame jõuda ja mis on meie kaugem eesmärk.
Ükski suur asi ei saa tehtud puhates, vaid panustades, ja see on meie motivatsioon,“ sedastab Katrin.
Ettevõtte arenedes on lisandunud ka inimesi. Umbes kolm aastat tagasi, kui valmis sarja esimene, ingveri-mee-sidruni Shrub, tekkis võimalus võtta abikäsi turundusse ning e-poe ja tootmisega tegelema. Pisikeses ettevõttes töötamine annab rohkem vabadust, aga see eeldab ka oskust olla paindlik ja eri asjadega hakkama saada. Ka Taavi ja Katrin on oma rollid paika loksutanud. „Oleme inimestena väga erinevad, kuid kuulame teineteist ja meeskonnana toimime väga hästi. Kui mina olen ühes asjas tugev, siis Taavi seda teemat ei puuduta, vastupidi samuti. Nii et eraldi me sellist ettevõtet vedada ei saaks,“ räägib Katrin. Taavi on osav müügimees ja Katrini hooleks on arendustöö, visuaalide väljatöötamine, personaliküsimused.
Näe palju vaeva, tuleb…
Öselwise toodab Saaremaal käsitööna valmivaid Wösel brändi nime kandvaid õunasiidriäädikaid, joogipõhjasid, mini tervisekokteile ehk shote ning tervislikke maiuseid. Lisaks valmivad brändi Söul nime all õuna-ingveri naps ja London Dry džinn.
Eri toodete väljatöötamisele kuluv aeg varieerub: „Mõni tuleb lihtsamini, mõnda tuleb väga palju timmida ja mõni asi ongi jäänud tegemata, sest ei saanud päris seda õiget maitset kätte, mida tahtsime,“ möönab Taavi. Koostöös Tallinna Tehnikaülikooliga töötati välja shotid, muude toodete puhul tehti arendustöö ise. Ühe menukaima Wöseli brändi toote, ingveri-mee-sidruni Shrubi puhul käidi mitu aastat laatadel ja pakuti seda laadalistele. „Kord maitses meie jooki üks baarmen, kes ütles kohe, et see on ju shrub! Tagasiteel Saaremaale naersime, et on ikka huvitav nimi, ja kodus uurisime asja lähemalt. Valmistasime jooki, teadmata, et sarnaseid naturaaläädika sisaldusega jooke on juba aastasadu tehtud.“
Raskused on ületamiseks
Öselwise’i kasvuaastate sisse jäid koroona-aastad, mil Saaremaa oli sõna otseses mõttes lukku pandud ja ettevõtjad leidsid end enneolematust olukorrast. „Jõulumüük oli õnneks enne ära ja see hoidis meid,“ sõnab Katrin. Ka Öselwise’i e-pood sai just enne pandeemiat valmis. „Kuna olime turule tulnud ingveri-mee-sidruni Shrubiga, sai selle toote müük e-poes hoo sisse – selle koostisosad sidrun, rosmariin ja ingver on kõik tugevad antioksüdandid ja väga paljud on sellele joogile siiani truuks jäänud,“ meenutab Taavi. Kuna käest kätte müüa ei saanud, nuputati, kuidas korraldada kontaktivaba müüki, lisaks sai saata tooteid pakiautomaatidesse üle Eesti.
Praegu on e-kaubandus ja jaekaubandus müügikanalitena enam-vähem võrdsed, kuid väga palju sõltub sellest, kui aktiivne sotsiaalmeedias olla. Lisaks tehakse otsemüüki laatadel, mis pärast pausi on taas hoo sisse saanud. Pea igal nädalavahetusel mõnel laadal käies avaneb võimalus oma tooteid tutvustada, millega võidetakse uusi kliente ja jäädakse meelde. „Sinna läheb hästi palju jõudu, kuid sellel on ka tulemus,“ soovitab Taavi ise aktiivne olla.
Saaremaine käsitöötoode
Tooraine on Öselwise’il niipalju kui võimalik saaremaine. „Sidruni ja ingveriga ei mängi välja, kuid võimalusel ostame oma tooraine kohalikelt tootjatelt. Põhikoostisosa, õun, on 100% saaremaine, samuti aroonia, võimalusel ka rabarber ja piparmünt. Mee, viis–kuus tonni aastas, saame ühelt Muhumaa mesinikult,“ loetleb Katrin. Nõudlust oleks aga veel. Näiteks kui kohalikud talud ja tootjad kasvataksid enam piparmünti ja rabarberit, löödaks kohe käed. Kasutades võimalikult palju kohalikku toorainet, kannavad Öselwise’i tooted märki Ehtne Saaremaa, kohapealt tooraine ostmine on justkui kodukohale tagasiandmine, kus üks aitab teist ja koos saadakse tugevamaks.
Märgi alla Ehtne Saaremaa on koondunud Muhu ja Saaremaa tootjad. Saarte Koostöökogu korraldatud laadapäevad on väga hea võimalus oma tooteid tutvustada, samuti tehakse ühiseid jõulupakke koos kohalike tootjatega. „Nii saame tutvustada erinevaid saare tooteid ja kui kliendile silma jääme, tuleb ta meie juurde tagasi,“ räägib Katrin.
Taavi ja Katrin tõdevad, et peretootmises liigub kõik aeglasemalt: „Kõik, mis ettevõttesse sisse tuleb, selle me investeerime. Me pole laenu võtnud ega investoreid kaasanud, see hoiab meid natukene tagasi. Kuid see on meie teadlik otsus. Samas on meil siht silme ees ja ma olen kindel, et jõuame sinna, kuhu tahame – lihtsalt meil läheb natuke rohkem aega, kui palju kapitali omavatel ettevõtetel.“
Nii unistavad nad ka praegu aina edasi, mõni asi jääb lihtsalt oma aega ootama. „Kõige raskem ongi uue toote turule toomine. Me teame, mida tahame, kuidas see tuleb ära vormida ja vermida. Me ei taha pooliku asjaga välja tulla ja milleski järeleandmisi teha. Samuti võtab toote viimine kliendini aega ja tulemus ei tule kohe, vaid peab kannatlik olema,“ räägivad Sepad.
Üks on kindel: Öselwise oli, on ja jääb tervislike toodete tootjaks. „Unistusi ei tahaks veel välja rääkida, mõtete settimine võtab lihtsalt aega. Kindel on see, et oleme nišitootjad – me ei konkureeri ka tulevikus suurtega, meie klient ootab maitseelamust.“
Tehtud töö on kandnud vilja: Öselwise on oma noorele eale vaatamata noppinud juba hulganisti auhindu – mainitud reklaamiauhinnad kujundustele ning Söul džinnil lausa kaks auhinda: Oma Maitse 2022. aasta parim kange alkohoolne jook ning konkursi Ehtne Talutoit 2022. aasta parim alkohoolne jook. Samal konkursil sai rabarberi-vaarika Shrub parima alkoholivaba joogi tiitli. „Kõik meie tooted on justkui enda lapsukesed. See annab jõudu edasi pingutada. Need tunnustused on momendid, kui saad aru, et sa teed midagi head. See teeb nii õnnelikuks, et väsimus ja panustamine unub ära,“ ütlevad Sepad.
Tulevikuplaanid on Seppadel suured: siseneda eksporditurgudele, lähiaastatel saab loodetavasti PRIA abiga püsti ka uus tootmishoone Sikassaares, mis annab ekspordiks vajalikku võimekust.
Soome turul on ettevõte juba oma toodete müüki alustanud. Vaadatakse aga ka palju kaugemale. „Alustame sügisel EAS-is ekspordiprogrammi Dubaisse, kuid meie eesmärk on siseneda rahvusvahelisele turule laiemalt. Me ei ole see tootja, kes suudab oma tooteid kõige soodsamalt pakkuda – oleme väikesed, teeme oma asja hingega ja otsime nišiturge,“ räägivad Sepad.
Eksport eeldab ka tootearendust – näiteks rasked klaaspudelid ja punnkorgid ei ole sobivad lennutranspordi jaoks. „Kuna meil on nii naturaalne toode ja suhteliselt lühike säilivusaeg, peame ka ses asjas midagi välja mõtlema, et suurendada toodete säilivust aastani,“ loetleb Katrin tootearenduse ees seisvaid ülesandeid.
Kommentaar: Ühe eduloo saladus
Jaanus Pihelgas, SA Saare Arenduskeskus
Kuidas on võimalik kasvatada pereettevõte viie aastaga üle 300 000-eurose aastakäibega edukaks tervisetoodete brändiks, mille Facebooki kogukonda kuulub üle 5000 inimese?
Ettevõtte kasvu taga on Katrini ja Taavi saaremaiselt kompromissitu heitlus oma toodete kvaliteedi ja maitseomaduste eest. Eraldi väärib märkimist toodete etikettide kujundus. Wösel ja Söul on head näited ettevõtte brändide visuaalsest arendamisest, mõistes, et ainult tootest ei piisa.
Peamine väljakutse igale toiduainetetööstuse väiketootjale on see, kuidas oma tooted maha müüa ja leida üles õiged kliendirühmad. Selle eduloo saladus on noorte ettevõtjate ambitsioon areneda, oskus turgu kuulata ja oma tarbijaga suhelda. Turundus ja müügitöö on alanud aeganõudvast otsesuhtlusest klientidega laatadel ja turupäevadel, lõpetades kodulehe e-poe, sotsiaalmeedia töövahendite kasutamise ja tarbijamängudega.