Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda (EPKK) tegi ettepaneku, et liiklusseadusesse võiks sisse viia uue mõiste põllumajandusveok ja vabastada põllumajandusettevõtete omanduses olevad sõidukid raskeveokimaksust.
EPKK ettepaneku kohaselt tähendaks mõiste põllumajandusveok auto alusel valmistatud, põllutöödeks ettenähtud madalsurverehvidega varustatud ratastega eritöömasinat, millel on vähemalt kaks veotelge ning mille maksimaalne liikumiskiirus ei ületa 65 km/h.
EPKK põhjendas liiklusseaduse ja autoveoseaduse muutmise seaduse eelnõule tehtud ettepanekut nii: „Põllumajandusveokile tuleb meie arvates kehtestada samad soodustused nagu on traktoritel, mis veavad põllumajanduslikku toodangut põllult farmi ja farmist põllule. Eriti oluline on erimärgistatud kütuse kasutamise lubamine ning raskeveokimaksu ja teekasutustasude mitte rakendamine põllumajanduses kasutatavatele eriveokitele ehk põllumajandusveokitele. Sellise erandi kehtestamisega on võimalik motiveerida põllumajandustootjaid investeerima kulu- ja keskkonnasäästlikematesse transpordivahenditesse,“ põhjendas EPKK oma ettepanekut Riigikogu majanduskomisjonile saadetud kirjas.
Samuti toob EPKK välja, et enamikule koja liikmetele jääb arusaamatuks, miks Eesti on otsustanud kehtestada teekasutustasude puhul maksimummäärasid ja kas teekasutustasu puhul on tegemist raskeveokite topeltmaksustamisega.
Ettepanekuid ei arvestatud
Praegu Riigikogu menetluses oleva liiklusseaduse ja autoveoseaduse muutmise seaduse eelnõus ei ole koja ettepanekuid arvesse võetud.
Eelnõu seletuskirja lisas põhjendatakse, miks põllumajandusveoki mõiste sisseseadmise ettepanek tagasi lükati: „Kuna antud liiklusseaduse muudatus käsitleb eelkõige teekasutustasu peatükki ning on seotud direktiivide asjakohaste sätete tähtajalise ülevõtmisega, siis antud muudatuses seda (põllumajandusveoki mõiste) ettepanekut ei käsitleta. Sõiduki liigi määratleb eelkõige selle tootja vastavalt tüübikinnitusnõuetele, mistõttu selliselt pakutud ettepanekut ei saa rakendada. Kui tootja määratleb sellise sõiduki traktorina, siis kantakse see ka selliselt registrisse ning täiendavate kategooriate loomist ei ole vaja.“
Maksimummäärades kehtestatud teekasutustasu ja erandite mittetegemise kohta selgitatakse, et kliima- ja energiaeesmärkide täitmiseks ja heitkoguse vähendamiseks maanteetranspordis rakendatakse eelnõuga tänasest rohkem kasutaja/saastaja maksab printsiipi.
Veoautodel täismassiga üle 3500 kilogrammi, kuid mitte üle 12 000 kilogrammi, on loobutud tasumäärade diferentseerimisest, kuna heitgaasiklass ei ole teada üle 80%-l N2-kategooria veoautodest ning täiendavad määrad muudaksid süsteemi administreerimise keerulisemaks.
Raskeveokimaksust aga loobuda ei saa, sest see maks on kohustuslik kõigis Euroopa Liidu liikmesriikides sõltumata teekasutustasude rakendamisest.